BCAA - BÄSTA BCAA TILLSKOTTEN 2020

Betalt samarbete med Gymgrossisten.se och Svensktkosttillskott.se

#1

Hardcore BCAA
  • Coca Cola

  • Watermelon

  • Pineapple

  • Ice Tea Peach

  • 4900mg BCAA
  • Stimulerar muskeltillväxt
  • Motverkar muskelnedbrytning
  • Fri från socker och kolhydrater

#2

xtend BCAA
  • Watermelon

  • Green Apple

  • Mango

  • Fruit Punch

  • Personlig favorit!
  • Ökad muskeltillväxt
  • Bättre pump
  • Ökar fysisk och mental nivå
  • Effektiv återhämtning

#3

bcaa core powder
  • Citrus Lemonade

  • Fresh Pear

  • Hallonskepp

  • Essentiella aminosyror i fri form
  • 100% Vegansk
  • Ökad muskeluppbyggnad
  • Goda smaker

#4

bcaa supreme amino
  • Refreshing Lemon

  • Tropical Mango

  • Strawberry Passion

  • För kvinnan
  • Sockerfri med lågt kaloriinnehåll
  • 2600mg BCAA per skopa
  • Uppiggande och återhämtande

#5

Bcaa aminox
  • Lime Cola

  • Watermelon

  • Blue Raz

  • Starkaste amino-tillskottet
  • 10 450mg aminosyror per skopa
  • Branchens bästa kundomdömen
  • Goda smaker!

Fördelar med BCAA

  • Hjälper dig med din muskeluppbyggnad
  • Hjälper dig med återhämtning
  • Ökar din proteinsyntes

Nackdelar med BCAA

  • Risk att få brist på B-vitamin om du tar väldigt mycket
  • Kan inte ersättas som måltid!
Hardcore BCAA

#1 BCAA Hardcore

BCAA Hardcore toppar listorna över BCAA-tillskott. Den innehåller grenade aminosyror i fri form och extratillsatt L-Glutamin för den bästa muskeltillväxten och återhämtning. Grenade aminosyror har en mental och fysisk effekt som ger dig en uppigande effekt, även fast den inte innehåller koffein.

Dosering: Blanda två skopor med 3dl vatten. Drick under träning då BCAA tas upp av kroppen väldigt snabbt.

xtend BCAA

#2 Xtend BCAA

Min personliga favorit som jag köper om och om! Xtend BCAA är med fins 4.5/5 stjärnor det bästa tillskottet enligt mig. Den innehåller alla de essentiella aminosyrorna du behöver under och efter träningspasset. Vad som gör denna speciell är att den innehåller den snabbverkande L-Citrulline som ökar din pump och prestationsförmåga. Tips: Inta denna under träningspasset och du kommer känna stor skillnad i prestationsförmåga!

Dosering: Blanda en skopa med 2-3dl vatten. Inta under träning. Vid träningsfria dagar intas Xtend på morgonen.

bcaa core pulver

#3 Core BCAA Powder

Svensktkosttillskott egna BCAA Core Powder som har blivit en riktig hit! Med 4.6/5 stjärnor på 674(!!) recensioner så ses denna som en av marknadens bästa BCAA's. Recensioner ljuger aldrig. Core Powder hjälper dig med att bibehålla din muskelmassa och stimulerar uppbyggnaden av ny muskelmassa. För er som är veganer så är denna 100% Vegansk! Vill ni ha exakt denna BCAA fast med koffein? Då finns den här!

Dosering: 1 struken skopa blandad med 3dl vatten. Intas före träning.

bcaa supreme amino

#4 Supreme Amino BCAA

Supreme Amino BCAA är tillverkad för kvinnan! Med lågt innehåll utav socker och kalorier och deras höga värden utan BCAA så är denna BCAA för atleten-to-be! Proppad med vitaminer och de viktigaste aminosyrorna så borde detta vara ett förstaval för en hårt tränande tjej som vill uppnå nya nivåer i sin träning!

Dosering: Blanda 1 skopa med 2dl vatten, ta 1-2 gånger per dag. För bästa resultat - inta under eller precis innan träning.

bcaa aminox

#5 BSN Amino X

Amino X har funnits med i gamet länge. Det är en förstaklassign tillskott från BSN. Med alanin, taurin, araginin, vitamin D och vitamin B6 i sig så ger Amino X dig10 450mg aminosyror per skopa. Ett otrolig BCAA-tillskott. Dessa aminosyror ökar din proteinmotabolism vilket gör att dina muskler enklare tar upp protein från mat eller kosttillskott. Den har alla fördelar som BCAA-pulver har och lite till.

Dosering: Blanda en skopa med 225ml vatten två gånger dagligen för bästa resultat. Intas EFTER träning.

BCAA

Oavsett om du tränar mycket eller inte har du säkert redan hört uttrycken BCAA samt EAA mer än en gång. De olika förkortningarna syftar till engelskans branched-chain amino acids och essential amino acids, vilket på svenska betyder grenade respektive essentiella aminosyror. Aminosyror är viktiga beståndsdelar för att kunna förse kroppen med viktiga proteiner för att få den att fungera och bygga upp sig normalt. För att beskriva vad BCAA är för något och vad det gör för kroppen, ska vi ta det från början.

Vad är BCAA?

BCAA är alltså ett kosttillskott innehållandes de tre grenade aminosyrorna L-leucin, L-isoleucin och L-valin. Detta är tre grenade aminosyror som kroppen själv inte kan producera, de måsta alltså komma utifrån i form av tillskott. Grenade aminosyror, för den som inte vet det, är aminosyror med utgreningar i strukturen - sidokedjor bestående av 3 väteatomer och 1 kolatom. Kort sagt påminner de om ett litet grenat träd.

Sammantaget finns 20 aminosyror, varav 8 stycken är essentiella. Tre av dessa, de allra viktigaste byggstenarna för kroppen, ingår i BCAA – L-leucin, L-isoleucin och L-valin. Dessa är oerhört nödvändiga för att bygga starka proteinkedjor som sedan bidrar till:

  • Ökad muskelmassa
  • Reparation inuti kroppen
  • En snabbare läkningsprocess m.m

Aminosyror är mycket viktiga att få i sig, speciellt för dig som vill gynna muskeltillväxten och låta kroppen reparera sig inom kort. Ett tillskott av aminosyror i form av BCAA har blivit mycket populärt eftersom det höjer din prestationsförmåga, bidrar till snabbare återhämtning och förhindrar att du blir trött.

BCAA existerar i fri form vilket gör att deras respektive egenskaper tillgodogör kroppen dubbelt upp mot vad de skulle göra i en bunden kedja. Resultatet blir bättre och snabbare synbart än om du skulle nöja dig med den vanliga kosten.

Hur fungerar BCAA?

När du tränar vill du motverka att musklerna bryts ned, utan istället byggs upp och ger dig den där snygga kroppen och styrkan du alltid drömt om. Nästan alla kroppsbyggare och atleter är överens om att BCAA är att tacka för träningsresultaten. Inte bara för att figuren blir mer estetiskt tilltalande utan också för att man orkar mer och får en kvickare återhämtning.

Men vad många inte vet är att BCAA också ökar nivåerna av glutamin – ett ämne som bland annat reglerar syrabalansen i tarmen, påskyndar läkning, bildar glykos och hjälper musklerna att bygga upp sig efter hårda träningspass. BCAA hjälper till så att glutaminet får mer tid över att just fokusera på musklerna och sparar således på ämnet så det kan jobba ostört i kroppen.

BCAA finns som rena kosttillskott men även som extra tillsats i energidrycker och andra prestationshöjande produkter. Bästa effekten får du om du kombinerar hård träning med BCAA-intag, på ett sätt som får kroppen att bygga upp sig i rätt ögonblick. De ger dig den där mentala styrkan att orka mer samtidigt som de ger en spark i baken till muskeltillväxten som snabbt skyndar på reparationsprocessen och ökar muskelmassan. Ett BCAA kosttillskott gör att kroppen garderar sig om proteinet i kosten inte är tillräckligt. Dock kan du som redan äter en relativt proteinrik kost utöka med BCAA för att öka tillväxten ytterligare – något som många atleter gör.

När ska man ta BCAA?

Du kan ta BCAA både före, under och efter ett tungt träningspass.

  • Om du tar det före passet ökar din mentala styrka och du känner att du orkar mer och får ut det mesta möjliga.
  • Om du tar det efter ett träningspass får musklerna sin omedelbara återhämtning och du slipper känna dig utsjasad.
  • Vissa tar BCAA under träningspasset för en extra boost. Det gör att du kan hålla på längre för att försäkra dig om att musklerna får sin näring.

Det som är viktigt att veta är att BCAA bidrar till en mycket snabb upptagningsförmåga hos musklerna. Tillförsel av BCAA kosttillskott gör alltså att du får en omedelbar effekt och känner dig redo inom kort igen. Tröttheten och muskelsmärtan försvinner och reparationsprocessen påskyndas maximalt. Det ska också nämnas att vid träning så sjunker nivåerna av de grenade aminosyrorna i blodet, vilket gör att vi känner oss trötta och kanske till och med lite hängiga. Ett tillskott av BCAA förhindrar en trött kropp och gör oss pigga och uthålliga igen.

Den rekommenderade dosen:

Du ska inte proppa i dig BCAA kosttillskott, det ger inte en större effekt. Den rekommenderade dosen är ca 15-20 gram och om du delar upp det på 2-3 tillfällen gör det faktiskt större nytta. En sak du kan komma ihåg är att intaget av BCAA gör sig bäst på fastande mage och alltså inte i samband med direkt måltid. Däremot gör den som bäst nytta om den intas i samband med träning, oavsett om det rör sig om innan, under eller efter ett pass.

Om du vill ha några riktlinjer på hur du ska fördela dosen, kan du kika på följande punktlista.

  • Ta 5 gram innan träningen
  • Ta 5 gram under passet
  • Avsluta med max 10 gram efter träningen när musklerna är som tröttast

Intaget på fastande mage gör att kroppen koncentrerar sig enbart på upptaget av BCAA och inte på några andra ämnen eller livsmedel. Det gör att aminosyrorna går direkt ut i blodet och ut i muskelvävnaden där den börjar jobba direkt. En tom mage innebär att du ska vänta minst 2-3 timmar efter måltid innan du tar en shake med BCAA. I annat fall blir upptaget lite långsammare, men dock inte verkningslöst.

Det kan dock vara olika lätt för människor att ta BCAA när du inte ätit något på ett tag eftersom vissa inte tycker om att träna på fastande mage. Mycket har också att göra med din egen ämnesomsättning. Att äta efter träning är emellertid viktigare om du inte ätit före ett träningspass, så se till att ta din BCAA direkt efter passet och efter det inom relativt kort tid när musklerna fått vad de behöver, äta din måltid. BCAA ska inte ersätta vanlig kost utan enbart boosta kroppen. Du behöver nämligen de naturliga kolhydraterna, fetterna och proteinerna som mat tillhandahåller.